Léto je typické pro nabrání nových sil. Někomu stačí strávit volno v tuzemsku, ať už v pohodlí domova nebo v nějakém pěkném hotelu. Jiný si libuje v poznávání nových krajin. Pokud jste také dobrodruzi, jistě před každým takovým plánovaným výletem řešíte, zda zvolit dopravu autem anebo třeba letadlem.
Cesta na vlastní pěst
Vlastní prostorné auto většinou vyhraje. Už jen z toho důvodu, že uveze spoustu věcí navíc a v případě potřeby slouží i jako nouzové místo na přespání. Než však skutečně nastartujete motor, měl by váš vůz projít důkladnou prověrkou u mechanika a vy byste měli prostudovat smlouvu o povinném ručení. Je nutné zjistit v jakém rozsahu a jakým způsobem máte sjednanou pomoc asistenčních služeb. Pokud ne, dojednejte vše u cestovního pojištění. Až se vám totiž porouchá auto, 100 km za hranicemi naší země, budete víc než rádi za pomoc. A je faktem, že tyto služby jsou dnes běžnou součástí smluv. I u těch nejzákladnějších variant. Liší se právě jejich rozsah.
Jedná se o služby asistenčních pojištění jako třeba Global Assistence či Europe Assistance. Dovoláte se každý den, 24 hodin denně. Fungují po celé České republice, Evropě a v dalších zemích. Jistě uklidní i skutečnost, že jejich služby nejsou nijak omezené, co se týká v počtu zásahů pro vaši osobu.
Nejvíce asistenčních zásahů v zahraničí zaznamenávají jednotlivé pojišťovny právě v letním období. Lidé pak nejčastěji volají z Turecka, Chorvatska, Německa či Itálie. To jsou turistické ráje. A ukazatelé statistik výjezdů ukazují, že jich není málo. Třeba Česká podnikatelská pojišťovna provádí na 150 zásahů měsíčně, u Kooperativy to dělá skoro 6% z celkového počtu a Generali zajistí okolo 1500 případů pomoci.
Vítaná záchrana
Pomoc v zahraničí v případě poruchy či nehody ocení každý řidič. Někde může být jazyková bariéra, jindy nedostatek hotovosti. Třeba jeden případ z mnoha dokazuje, jak moc je to důležitá. Rodina se dvěma malými dětmi zůstala stát v půli cesty do cílové destinace. Menší porucha najednou zkomplikovala den čtyřem lidem. Pojišťovna zajistila převoz, ubytování na jednu noc a opravu auta. Vše bezplatně. Tak vypadá zajištění asistenční služby v dostatečném rozsahu.
Každá společnost má své nastavení a podmínky. Finanční limity a rozsah služeb. Dvě věci, které byste měli znát. Nejen před dovolenou v zahraničí. Zajistěte si pomoc nejen u nehody, ale i poruchy. Prasklá pneumatika, špatné chlazení anebo utržený řemen. I to vás může na cestách postihnout. Především klienti České pojišťovny budou nejspíš muset upravit povinné ručení.
Základ je u všech variant povinného ručení. To zahrnuje odtah vozidla, servis a radu, jak postupovat dále. Pojišťovna zajistí zásahové vozidlo i s mechanikem. Pokud je to možné, opraví auto na místě a řidič může pokračovat v jízdě. Opravu si však bude muset postižený uhradit sám. Limity na odtah jsou u každé pojišťovny odlišné. Kooperativa má nastaven 50 km odtah zdarma, ČPP to vzala za jiný konec a hradí službu do 7 500 Kč v ČR, do 15 000 Kč v zahraničí.
Denní i noční hovory
Jak již bylo řečeno, linka pomoci je dostupná non stop. Můžete se tedy na operátora obrátit nejen v případě nefunkčního auta, ale i třeba kvůli pomoci s vyplněním záznamu o nehodě nebo neschopnosti orientace v mapě. Méně obvyklou službou je pak tlumočník či advokát.
Je nepsaným pravidlem, že ten kdo má starší či hojně poruchové auto anebo se jednoduše do zahraničí vydává častěji než je obvyklé, měl by si sjednat rozsáhlejší plnění. To vám navýší limity na odtah a případné ubytování. Dále pak existuje i telematická asistence neboli vozidlo neustále pod dohledem. Poskytovatelem je například UNIQA. Moderní technologie pronikají do všech oblastí dnešního světa. Vše je zajištěno pomocí čidla, které detekuje náraz a začne automaticky podnikat kroky. Operátor se prvně pokouší navázat kontakt s řidičem. V případě neúspěchu vysílá na místo nehody určené veřejné záchranné složky. Použít lze i nouzové tlačítko na palubní desce. Podobné tlačítko je od loňského dubna v nových typech vozidla automaticky nainstalováno. To v případě stisknutí na území EU vytočí linku 112. Co je dobré, je to, že se limity sčítají. Z povinného ručení, havarijního pojištění i doplňkového pojištění.
Cesta jednou ročně
Jestliže jedete autem na cesty výjimečně, sjednejte si prvně větší rozsah technických služeb u cestovního pojištění. U Kooperativy si připlatíte 400 Kč. Za tuto částku máte k dispozici řidiče, odtah až 1 500 km. U ČPP to pak činí 37 Kč denně.
Až se vám příště porouchá auto, stačí zavolat na linku asistenčních služeb. Vše do limitu platí pojišťovna. Telefonní číslo je uvedeno na zelené kartě nebo vás na něj přepojí na lince 1224, Linka pomoci řidičům. Operátor potřebuje znát vaše osobní údaje, místo poruchy či nehody, popis situace a číslo registrační značky. Vy pak obdržíte sms s konečnými informacemi. Třeba číslo odtahového vozu nebo odkaz, přes který sledujete pohyb odtahového auta na mapě.