Vyberte stránku

Vlastnit elektromobil je sice přínosné pro životní prostředí, ale někdy až vskutku náročné pro majitele a řidiče takového vozu. Kdo už někdy vážil uskutečnit delší cestu s tímto typem vozu, ví, že je potřeba vše dobře naplánovat. Nejen samotnou trasu od města k městu, ale propočítat, kde je potřeba takový elektromobil dobít, aby dojel k další nabíjecí stanici. Pokud se ve výpočtech spletete, může se vám stát velmi nemilá věc. Palubní počítač požaduje dobití, ale zásuvka je od vás vzdálená desítky kilometrů. Zkrátka a dobře v té chvíli tušíte, že se vám nevyhne zastavení někde na odpočívadle. A je třeba problém vyřešit.

Výrobci myslí i na nepozorné řidiče

Nezoufejte. V podstatě každá automobilka vlastnící vozy poháněné elektrickou energií, poskytuje asistenční služby. To znamená, že k vám pošle odtahovou službu, v lepším případě k vám nechá přivézt i náhradní vůz.   Nemusíte se tedy o nic starat. Stačí kontaktovat operátora a udat svou polohu. Jenže, ne vždy je toto ideální řešení. Nemáte zrovna čas čekat, než dorazí náhradní vozidlo anebo než se váš vůz nabije napojené do zásuvky. Vy potřebujete pokračovat v plynulé jízdě. V určitou dobu, musíte být přítomni na určitém místě. Není možné dopustit zpoždění. Je tedy nějaká možnost jak za pochodu dobít elektromobil? Co takové táhnutí na laně? Jak se k tomu staví výrobci? Zamítavě.

V manuálech jasně stojí, že pokud provedete odtah po vlastních pneumatikách, hrozí poškození jednotlivých součástí řídicího systému a samotného pohonu a dále také hrozí ztráta tovární záruky. Je tedy nutné si odtah prvně rozumně rozmyslet.

Tesla má jasné podmínky

Velmi jasně je tak psáno třeba v manuálu firmy Tesla. Ta jasně uvádí, že při odtahu musí stát všechny kola na korbě odtahového vozu. A to i v případě táhnutí auta na krátkou vzdálenost. A než se pustíte do vytahování samotného vozu po plošině, je nezbytné zapnout transportní mód. Ten umožní volné protáčení kol. Někteří by si tak mohli pomyslet, že tento mód by šlo použít na volné táhnutí na laně. Tesla ale opět vztyčuje varovný prst. Jestliže se chcete vyhnout poškození, nedělejte to. Volné protáčení kol je možné použít na krátkou vzdálenost při nízké rychlosti vozidla.

Někdo se může ohradit tím, že jinde ve světě, je zcela běžný odtah s přizvednutím horní nápravy. Takto se vozí auta z místa autonehod ve Spojených státech, ale i v mnoha jiných státech. I na toto tvrzení má třeba Tesla výhradu. Povoluje to za určité podmínky. Zadní náprava nesmí přijít do styku s vozovkou. Musí být pod ní podstrčen pomocný podvozek. A takto zaháknuté auto lze odvézt při rychlosti do 70 km/h pouze 25 kilometrů.

Není to zbytečné?

Pro některé může být tento přesný popis v manuálu zbytečný či dokonce směšný. Praxe avšak výrobcům ukázala, že je to nezbytnost. Tak jako se na ptačí klec musí uvádět, že ji nesmíte zavěsit nad sporákem, na mikrovlnku, že neslouží k usušení domácích mazlíčků, tak výrobci elektromobilů musí dát jasně najevo, jak zacházet s autem, které je nepojízdné. Čím přesnější popis, tím více jsou krytí.

Jenže, my celou dobu řešíme odtah a dobíjení vozu, které se pouze vybilo, nikoliv porouchalo. Proč nás vůbec napadá tato možnost? Táhnutí na laně? Protože v elektromotorech je zavedená a využívaná rekuperace elektrické energie. To se dá dosáhnout při jízdě z kopce či brzdění bez akcelerace.

Oficiální vyjádření výrobců trvá na tom, že tyto úkony nelze vykonávat. Neoficiálně však připouští, že nepoškozený vůz, by se tímto způsobem skutečně dal nabíjet. Takže, až příště bude blikat kontrolka dobití, můžete si stopnout nákladní auto a nechat se unášet na laně. Po pár desítkách kilometrů pak dojedete sami bez pomoci. Ale vše jen na „vlastní triko“, jak se říká.