Doba jde dopředu a vše se neustále vyvíjí. Platí to především o technologiích a technice. To co dnes zakoupíte, je již zítra staré. Svět se tak mění „rychlostí blesku“.
Týká se to i dopravy. Jelikož je nás na Zemi stále víc a více, a naše působení má devastující účinky na přírodu, je nutné přicházet s novými možnostmi. V dopravě se to týká elektromobilu. Když se zrodil tento nápad, všichni byli velmi nadšení. Sníží se spotřeba ropy, výfukových plynů a výskyt benzínových pump. Na první pohled se to jeví jako skvělá situace. Avšak odpůrci či kritici této technologie ihned ukazovali na snížení pracovních míst v továrnách, servisech v případě poruchy a vůbec všech lidí, co se pohybují kolem klasických spalovacích automobilů. Elektromobil má méně součástek, lze jej opravit i na dálku, protože diagnostiku provedete přes vzdálený počítač a k nabití vám laicky řečeno stačí pouze zástrčka.
Nyní se vyskytl další zoubek. Upozorňují majitelé odtahových služeb. Někomu se to nemusí jevit jako problém, ale oni se s tím potýkají stále častěji. Elektromobil je v případě poruchy nebo nehody velmi náročné odtáhnout z místa činu. Často je kvůli tomu zablokována doprava.
Odstavené nepojízdné elektroauto se také stane jednoduše vybitím. Toto studené, vlhké počasí tomu nahrává. Topení pracuje na větší obrátky, a tak se vozidlu snižuje dojemnost. Pokud na to řidič nepamatuje, vypoví mu vůz službu klidně uprostřed dálnice.
Spalovací motor vs. elektromobil
Zde je velký rozdíl v tom, co lze vše udělat, když dojde „šťáva“ ve spalovacím motoru. Řidič auto popostrčí na kraj silnice, uzamkne a odejde na nejbližší benzinu. Zakoupí plný kanistr a dolije do auta. Lze také jednoduše přivolat na pomoc člena rodiny nebo se nechat odtáhnout na laně kolemjedoucím autem. Pokud není jiná možnost, může zavolat i odtahovou službu, která jej během chvíle přemístí, kam bude požadovat.
V případě elektromobilu si nezajdete baterii, jen tak někam dobít. Je zabudovaná do podlahy a váží stovky kil. To nejen, že stěží unesete, ale výměnu taky na ulici nezvládnete. Spoustu lidí napadne odtah. Jenže táhnout elektrické auto po vozovce nejde. Pokud jsou kola ve styku s vozovkou, funguje dobíjení. Hnací hřídel se stává alternátorem a může tak dojít ještě k větší závadě či úplnému zničení jednotky.
Na odtahové auto lze tak vytahovat pouze mechanickou rukou a to chce svůj čas. Navíc jí nejsou vybaveny všechny vozy. A proto je často náročné najít službu, která vám dokáže pomoci.
Chytrá náprava
Jak to řeší majitelé odtahových služeb? Pořizují si speciální nápravu, kterou auto odtáhnout bez toho, aby se pohybovalo po silnici. Jenže i toto naložení je časově náročné. Zabere to minuty navíc a v případě ucpané dopravy je to vážný problém. Podnikatelé proto žádají výrobce, zda by se kola nedala odmontovat. Ti však přání zatím nesplnili, a doposud se neví, jestli jej kdy vyslyší.
Naštěstí si řidiči a někteří odborníci vyměňují zkušenosti s těmito případy odtahu. Existuje i speciální výcvik od Tesly. Ale pouze na jejich vozy. Postup tak není univerzální.
Nelze opomenout také to, že pokud dojde k nabourání či jednoduše poškození elektromobilu musí se vizuálně zkontrolovat. Zda nejsou vidět odhalené kabely vysokého napětí anebo zda není třeba poškozen akumulátor. Spousta řidičů to ani neumí nebo si na to netroufá, a k nehodě se tak musí volat další člověk.
Elektromobily jsou moderním výdobytkem a mají spousty kladů. Nemělo by se ale zapomínat i na ty negativní stránky výrobku.