Každý majitel motorového vozidla ví, že jednou za dva roky je potřeba absolvovat s vozidlem prohlídku, tzv. STK. Ta kontroluje, zda je vozidlo schopno provozu a zda může jezdit bezpečně po silnici. Tyto kontroly eliminují nebezpečí na vozovkách. Zrezavělý vrak by jistě neprošel, to už každý pozná z pouhého pohledu, jsou však závady, kterých si nemusíte na první pohled všimnout, a ty občas na STK postraší majitele. Je tedy lepší vozidlo prohlédnout dopředu. Něco zvládnete sami, jindy je lepší zajet do servisu a nechat danou věc dát do pořádku.
Na prohlídku si totiž řidič musí vyhradit docela dost času a většinou na to padne i den volna. Je tedy nad míru jasné, že je dobré vše zvládnout na poprvé.
Technici, kteří vám vůz na STK budou kontrolovat, mohou objevit a zapsat do technického průkazu tři typy závad:
- Lehké – Na ty jste pouze upozorněni. Známku STK dostanete klasicky na dva roky a je na vás nechat vše opravit. S vozidlem však můžete normálně odjet a používat jej.
- Vážné – Zde také dostanete novou nálepku, ať můžete odjet do servisu. Má však platnost pouze 30 dnů. To je i doba, za kterou se dostavíte k opakované prohlídce.
- Nebezpečné – Ty jsou nejhorší. Vůz vám odstaví. Na své náklady je musíte nechat odtáhnout do servisu a zase zpět. A až poté, pokud projde přísnou prohlídkou, můžete automobil opět používat.
Jaké části tedy prohlédnout dopředu a ujistit se, že jsou v pořádku
- Motor – Na místě stání pravidelně vidíte kapky oleje, někdo to neustále ukapává a pořád doplňujete kapaliny? Tak je zkontrolujte. Pokud si toho všímáte vy, uvidí to i odborník. Kontrola všech provozních kapalin vám předejde opakování prohlídky, tato závada totiž spadá do kategorie vážné.
- Výfuk – Do STK spadá i kontrola emisí. Tam je potřeba mít v pořádku motor i výfukové potrubí. Všechny katalyzátory a filtry je nutné mít v zachovalém stavu. Jinak vás čeká opakovaná návštěva provozu. Raději to nechte opravit v servisu.
- Pneumatiky – Tady je dobré mít po ruce velký technický průkaz. V něm je uvedeno, jaké rozměry kol a pneumatik je pro vaše auto povoleno. Tyto hodnoty přeměřte s realitou. Dále zhodnoťte, zda už nemáte příliš sjetý vzorek na pneumatikách. Minimální hloubka u zimních činí 4 mm u letních pak 1,6 mm.
- Řízení – Ovládání vozu se dá jednoduše zjistit na specializovaném zařízení, které mají na všech provozovnách STK. Pokud máte pocit, že auto nezatáčí jak má nebo se při jízdě ozývají zvláštní zvuky, asi není něco v pořádku. Mechanismus zavěšení kol vám opraví jedině odborníci v servisu.
- Ruční brzda – Tato brzda je pro některé nedůležitým komponentem ve vozidle. Mnozí řidiči jsou tak překvapení, když jim STK najde onu závadu. Nesmí táhnout na jednu stranu ani vydávat podivné zvuky.
- Povinná výbava – Předpokládejme, že tu každý vozí v kufru auta. Víte však, že STK do ní zahrnuje i pásy, airbagy, zámky a rychloměr? Je nutné, aby dané věci plnily svou funkci. Svítící kontrolka, nesprávné utažení apod. vás může stát opakovanou kontrolu.
- Skla – Máte na čelním skle prasklinu? Nechali jste si zatemnit skla? I takové věci je nutné dodržet v určitých limitech. Dále si zkuste i ostřikovače a stěrače. Špatný výhled z okna ztěžuje řízení auta.
- Světla – Všechna světla musí svítit (mlhovky, blinkry, brzdové světlo, světlomety) a to vepředu i vzadu. Pokud se tak nekoná, automaticky se jedná o vážnou vadu. Pokud jsou jen špatně seřízená, technik vám je správně nastaví.
Dále si dejte pozor na všechny koroze na automobilu. Pokud je již rozlezlá na karosérii nosných částí či podvozku, jedná se o nebezpečnou závadu. Tu je nutné řešit ve spolupráci s odtahovou službou. Automobil se v tu chvíli stává nepojízdným a je nutné jej do servisu i zpět nechat na vlastní náklady odtáhnout. Pokud byste s ním klasicky odjeli, hrozí vám pokuta a dokonce odebrání řidičského průkazu.
Na STK jezdíme tedy s funkčním zkontrolovaným autem. Jedině tak máte jistotu, že uspějete a odnesete si platnou nálepku.