Špatně zaparkovaná auta, blokující vjezdy a výjezdy. Uhnívající na rozpáleném slunci. Hlavní tah městem je neustále ucpán a vrak stále stojí a reziví. Pohled na to je opravdu žalostný, někdy až k pláči. Jenže často nám zbydou jen ty oči pro pláč. Naštěstí je v Senátu zákon podporující a rozšiřující větší pravomoc majitelů silnic. Ten by měl umožnit při dodržení určitých pravidel takové automobily nechat odtáhnout. Respektive, budou mít v rukách moc, vyřešit problém. Ten často založí majitelé auta, kteří se o něj nestarají.
V současné době je možné nechat odtáhnout vozidlo pouze v případě, pokud mu zcela chybí motor a je tedy nepojízdné anebo má poškozenou karoserii. Jak to bude nyní, až zákon schválí?
Doplnění mezer v zákoně
Poslanci poukazují na to, že majitelé aut mohou chytře využívat mezer. A svůj majetek tak bez placení nechat zaparkovaný, kde se jim právě hodí. Cesty se tak stávají skladištěm nepotřebných aut. Potýká se s tím mnoho měst. Velká i malá. V každém najdete minimálně jedno takové vozidlo. Své o tom ví i České Budějovice. I tamní správa města zažila případ, kdy majitele vozu vyzvali k jeho odstranění. Ten jim vyhověl. Auto však odstarnil pouze o ulici dál. A problém začal nanovo, jen o pár metrů vedle. Ti aspoň měli štěstí, že našli majitele. Často jsou auta bez poznávacích značek. Hledání je tak stížené.
Častým problémem je také nedostatečně přesná definice vraku. Spousta odstavených aut ji tak nesplňuje a nedají se odstranit. Zákon ani dále neukládá, jak zacházet s vozidly bez platné technické kontroly. Občas se stane zázrak, a odstavené auto se najednou ocitne na místě kde překáží. Třeba výjezdu hašičů apod. Pak může být ihned odstraněno. Běžně se stává, že nikdo neví, kdo jej tam přemístil. Jak se to tedy stalo? Jednou ze vtipných odpovědí je i od starosty Prahy, že za to zřejmě mohou mimozemšťané. Ve skutečnosti jde nejspíš o společné úsilí obyvatelé ulice, kteří pod rouškou noci auto odtlačili.
Po lhůtě se vůz odtáhne i bez souhlasu majitele
Nový zákon by sice rozšířil hranice pole působnosti a zvětšil pravomoc vlastníků cest, ale i přesto, by odtah vozu nebyl nic snadného. Provozovatel auta by musel být prvně vyzván k nápravě. Tedy uvolnit blokované místo, nechat udělat technickou prohlídku apod. ve lhůtě dvou měsíců od podání výzvy. PO této době je teprve možné nechat vůz odtáhnout a to na náklady majitele. Zároveň je nutné jej upozornit, kde bude odstaveno. PO určité době, pokud by si provozovatel vůz nevyzvedl, může jej nechat vlastník komVše by se tak mělo zrychlit, zjednodušit a žadatelům odpadnout hodiny na úřadech, kvůli doložení oprávnění. Elektronizace správy v praxi.
Dále se projednává i rychlejší odtah vozů z dálnice, třeba ty po nehodě. Doposud si to řidiči řeší sami. Jenže takový odtah trvá i několik hodin a doprava je blokovaná. poslanci by chtěli umožnit vlastníku komunikace okamžitý odtah na náklady majitele auta. Je to však sporné. Mohlo by jít o promyšlený byznys pro odtahové služby pracující pro ŘSD. Proto tento návrh šel ještě k dalšímu projednání.
Zatím tedy vše při starém.