Řidiči aut jsou často i milovníci rychlých kol. O motorce sní každý malý kluk, ne každý si ji však v dospělosti pořídí. Prohánět se ve větru, napříč městy a obcemi, navštívit zajímavá místa a spát pod noční oblohou. Dostat se tam, kde auto nevjede a v zácpě lehce předjet stojící vozidla. I to s motocyklem zažijete. Představa jízdy je pěkná věc, než však usednete a sešlápnete plyn, měli byste vědět, co vše je nutné sebou vézt. Řeč je o povinné výbavě.
Ta je určena vyhláškou Ministerstva dopravy a spojů č. 341/2014, která schvaluje technické podmínky provozu vozidel a technickou způsobilost k jízdě. Dobrou zprávou je fakt, že je mnohem menší, než je tomu u automobilu.
Znáte povinnou výbava motocyklu?
V podstatě je nutné pořídit lékárničku a reflexní vestu, kterou poslanci přidali v roce 2011. V minulých letech, konkrétně do konce roku 2010, jste museli na motorku připevnit i náhradní žárovky a potřebná nářadí k výměně této součástky. Do loňska se ještě převáželi i náhradní pojistky. Ty byly zrušeny jak na motorky, tak i na automobily.
U mopedu je to stejné, jen není nutná lékárnička.
U lékárničky je také změna. Donedávna se po expiraci musela vyhodit, byť nenačatá a pořídit zbrusu nová. Nyní se pořizuje nová pouze v případě použití či poškození i jen jedné části. A víte co je její součástí?
- Rychloobvaz
- Náplast
- Zabalený sterilní obvaz
- Nůžky
- Gumové rukavice
- Izotermická fólie
Pak ještě existuje doporučená výbava. Tedy něco, co by se vám mohlo na cestách hodit. Patří mezi to sprej na řetěz, sadu na opravu prasklého lanka, formulář na záznam o nehodě (dostanete u své pojišťovny) a tzv. defekt sprej, tedy pohotovostní pomůcka na rychlou opravu pneumatiky.
Pak ještě neuškodí znalost, za nedodržení silničních pravidel a zákonů. Pokud bude při kontrole zjištěno, že vše není tak, jak má být, tedy že něco chybí, hrozí pokuta až do výše 2 000 Kč.
Je nutné vždy jezdit s helmou?
Pak je tu kapitola sama o sobě. Přilba. Není mnoho hazardérů se životem, ale opakování je matka moudrosti. Kdokoli jede na motorce, musí mít helmu. Řidič i spolujezdec. Jedinou výjimku tvoří členové horské záchranné služby. Ti ji mít nasazenou nemusí, pokud by jim znemožňovala práci s péčí o zraněnou osobu. Totéž platí o právě přepravovaném pacientovi. Tomu se nasazovat nemusí, pokud to jeho zdravotní stav nedovoluje. Vyjma těchto situací je povinnost daná všem.
I zde platí postih až do výše 2 000 Kč na místě. Ve správním řízení až 2 500 Kč. A k tomu krásné 3 trestné body. Pouze na motokolu není povinná.
Helma musí být schváleného typu s evropskou homologací. Zkrátka musí být na tolik odolná, aby zachránila život při pádu na hlavu. Dále je nutno krýt a chránit zrak. A to brýlemi či štítem. Vždy tak, aby nebyla omezena schopnost zraku při dešti a sněžení.
Mohu někoho svézt?
Některé motorky jsou dvoumístné. Přepravovanou osobou však musí být osoba starší 12 let. Výška a váha roli nehrají. Musí mít helmu, nesmí sedět na boku, ale pěkně vzadu hned za řidičem s nohama na stupačkách.
Jak často musím nechat motocykl zkontrolovat?
Povinnou výbavu je dobré pravidelně kontrolovat, stejně jako technický stav motocyklu. Na STK se jezdí co 4 roky. U nových motorek je první kontrola po 6 letech a pak už klasicky.