Vyberte stránku

Vláda posvětila zákon o likvidaci vraků na pozemních komunikacích. Každý z nás má jistě v blízkosti svého domova nějaké odstavené auto. Jedná se o auta bez majitele nebo s takovými, kteří si s tím nedělají starosti a vůz prostě ponechají tam, kde zrovna dojeli. Najdou mu pěkné místo u krajnice, na parkovišti na sídlišti nebo před vjezdem do domu. Automobil je pak vystaven povětrnostním vlivům a svému okolí. Často je značně zaprášené a bohužel i nepojízdné. Doposud byl velký problém, takové znečistění komunikace a její bezdůvodné zablokování, nějak jednoduše vyřešit. Lidé jsou vynalézaví, a tak běžně uniknou tresu.

Nové znění

Ke konci loňského roku se však schválil zákon o likvidaci vraků, kde jsou jasně stanovené odtahové a likvidační termíny vozidla. Předchozí znění jasně neurčovalo, co lze nebo nelze označit za vrak. V podstatě si úředníci troufli takto nazvat pouze vozidla bez značky nebo na první pohled nepojízdné kusy.

Novela zákona vydaná v roce 2015 navíc začala svazovat ruce úředníkům, co se týká zpeněžení daných odtáhnutých vozů. Začali tak klesat údaje. Např. v roce 2015 v Brně silničáři odklidili 23 vozů z celkových 101 udaných. V roce 2017 se počet rapidně snížil. Celkově bylo zaevidováno pouze 35 vozidel a z těch se podařilo odtáhnout pouze 4.

Naštěstí se nyní označila lhůta, po které majitel o automobil přijde. Je to půl roku po propadnutí platné STK. To zcela jistě usnadní a urychlí práci strážníkům a úředníkům. Praha tuto změnu srdečně přivítala. Ostrava je taky pro, ale vzhledem ke špatným zkušenostem, by se nezlobila za poloviční dobu. Ostravští lidé, prý často přeparkují vozidlo den dva před uplynutím výstražného termínu. Tyto lhůty už v návrhu zákona byli. Vláda jej však zamítla s tím, že lhůta není dostatečně dlouhá vzhledem k majitelům, kteří nemají finance, jsou v zahraničí anebo jsou dlouhodobě nemocní či jinak indisponovaní. Poškodili by se tak řidiči, kterým by STK propadla, ne vlastním přičiněním.

Postih za neplatnou STK

Od nynějška si tedy zjistí poslední datum STK a mají po starostech. To je naopak špatnou zprávou zapomnětlivým řidičům. Doporučujeme si to zapisovat do kalendáře a nastavit upozornění. Hrozí vám totiž nejen odtah, ale i vysoká pokuta. Částka je určená do výše 300 tisíc korun za odstavení nezpůsobilého vozidla kdekoliv na komunikaci či veřejném parkovišti.

Někteří si myslí, že zjistit datum poslední kontroly STK z uzamčeného vozidla nejde. Ze zákona budou mít kontroloři vraků, možnost otevřít a nahlédnout do vozidla při tzv. VIN kód i bez majitele. A jaký je postup ohlášení majitele auta, že o něj přijde? Pošlou výzvu na adresu vlastníka. Pokud do dvou měsíců neuskuteční žádné kroky, tedy nepřeparkují svůj majetek, vůz odtáhnout na k tomu určené místo. Po dalších třech měsících má možnost jej majitel komunikace prodat. Nejčastěji v dražbě. Výtěžek náleží provozovateli vozidla. Pokud se neprodá, dojde k jeho likvidaci.

Nárůst výdajů

Jediným černým bodem v novém znění zákona, je přesun povinnosti odtáhnout vozidlo na určené místo na správce silnic. Těmi jsou povětšinou obce a pro ně to bude znamenat výdaje navíc. Musí zřídit parkoviště a zajistit jeho neustálou ochranu. Tyto finance navíc určitě nepokryje prodej auta. Jejich hodnota je malá i na to, aby zaplatila výdaje okolo dražby.

Navíc prý se vždy nedohledá majitel. Často se stává, že na kupní smlouvě vozidla a jméno uvedené v registru není shodné.

Jediným řešením pro majitele aut, kteří aktuálně nemají třeba na jeho opravu či novou kontrolu, je zaparkovat jej v garáži nebo vlastním pozemku.