Vyberte stránku

Již za nedlouho začne nový měsíc a s tím přichází i povinnost nechat nazout zimní pneumatiky na každé osobní vozidlo, co vlastníte. Od 1. listopadu do konce března, tedy 31.3., je dle zákona nutné jezdit na zimních pneu. Je to skutečně tak nebo i zde jsou výjimky?

Samozřejmě. Tak jako všude. I zde zákon upravuje dané podmínky, co je potřeba splňovat, abychom si mohli sami rozhodnout, kdy své vozidlo upravíme na zhoršené podmínky.

Co je psáno, to je dáno

Zákon §40a zákona č. 361/2000 Sb. zní jasně:
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.

Situace, které vás vymezí ze zákona

Výše uvedené ovšem neplatí, pokud se jedná o nezvyklou situaci. Pokud někde přijdete k defektu a budete nuceni jet na rezervě, nezáleží na jejich vlastnostech. To samé platí, pokud někoho povezete akutně do nemocnice nebo jednoduše budete někde zachraňovat, pomáhat. Při takových situacích můžete mít klidnou hlavu a nedělat si starosti s tím, co je za datum a zda už jste navštívili servis.

Ze zákona také vyplývá to, že na zimních kolech s označením M+S nemusíte jet, pokud není na cestě námraza a sníh ani nehrozí jeho padání v době, kdy budete na cestách. Pokud tedy máte celé zimní období auto uskladněné v garáži anebo vyjedete jen na Vánoce za rodinou po městě, nemusíte si dělat starosti ohledně přezutí. Pozor však na místa, kde je povinnost dána svislou značkou. A např. na Slovensku musíte mít v těchto povětrnostních podmínkách (námraza, sníh) zimní pneu vždy, bez ohledu na to, co je za měsíc. Není to tam časově určeno.

Jednoduše řečeno, je dobré řídit se rozumem a předpovědi počasí. Ti co jezdí svátečně, můžou den dva počkat a na velký nákup zajet jiný den, až námraza a sníh na cestách roztaje nebo jej uklidí cestáři. Naopak ti řidiči, kteří jezdí denně, např. musí se dostat do práce, b se měli objednat do servisu, případně si pneumatiky vyměnit sami. Ti šikovní to zvládnou. Budou mít pak každé ráno o starost míň, nemuset zkoumat stav vozovky a čekat na předpověď. Jednoduše odjedou, kam potřebují.

To samé platí i o konci zimního období. Pokud už převládají teplé dny a teploty se drží nad nulou i v noci, můžete pro lepší jízdní vlastnosti přezout zimní pneu na letní klidně i dva týdny dopředu. Vše se odvíjí od skutečné situace.

Pozor na drobné úpravy v podobě doplňujících značek

Pozor však na značku „zimní výbavy“, která na určitých úsecích jasně definuje nutnost daných pneu, ať je v tu chvíli počasí jakékoliv. Tedy i v případě, že svítí sluníčko a cesty jsou dokonale suché. Postrádá to logiku, protože tak by platily po celý rok. Proto jsou často doplněné úpravovou značkou s tabulkou, kde je vymezeno datum její platnosti. Hodně jich najdeme na Vysočině a v horských oblastech. Tedy tam, kde je to nutné. Na cestách se s tím setkáte v Německu a Rakousku.

Dbejte na funkčnost pneumatiky a její stáří

Všechny zimní pneumatiky také musí mít minimálně 4mm vzorek. Jinak u silniční kontroly neuspějete. Platí i u celoročních. Ty se využívají hodně v případech, pokud řidič jezdí zásadně po městě a blízkém okolí. Dodržujte i životnost pneu. Je dokázáno, že po 6 letech ztrácí materiál své vlastnosti a měly by se zakoupit nové pneumatiky.

Vše uvedené platí pro vozidla typu M a N. Nevztahuje se na mopedy, motorky, přívěsy a traktory.

Zimní pneumatiky musíte mít na všech kolech, nejen tedy na přední nápravě, jak se mnoho lidí domnívá. Výjimku tvoří pouze kategorie vozidel s hmotností nad 3500 Kg. U těch jsou povinné zimní pneu na kolech hnacích náprav, kde je trvalý přenos hnací váhy.

Jestliže vás zastihne silniční kontrola a policisté objeví nějaké nesrovnalosti, sjetý a nedostatečný vzorek kol, úplná absence zimních pneu anebo nevyhovující celoroční, může vás potkat bloková pokuta až do výše 2000 Kč. Pak jste vyzváni k nápravě. Také se můžete stát, že zbytek cesty půjdete pěšky anebo si budete muset shánět jiný odvoz. Pokud aktuální situace nedovoluje jezdit bezpečně s vlastnostmi vašich kol, dochází i k zákazu další jízdy. Auto je odstaveno.

Za tyto nepříjemnosti to opravdu nestojí.

Je třeba si uvědomit, že přezutí zimních pneumatik slouží jako pojistka na cestách. Automobil díky tomu získá lepší jízdní vlastnosti. Ovšem každý řidič by měl mít neustále na paměti, že je nutné dodržovat pravidla silničního provozu a uvědomit si, že silnice kloužou i s daným vybavením.