Vyberte stránku

Už jste zažili nekonečné čekání ve frontě na dálnici, kdy se doslova nemůžete pohnout z místa? Nejde to ani dopředu, ani dozadu, na konec nevidíte a můžete jen hádat, že se opět stala nějaká bouračka. Takové poškozené vozidlo dokáže velmi pěkně omezit provoz na silnici. Může za to fakt, že při nehodě nelze s prostředky hýbat, dokud nepřijede policie. Ta poté většinou okamžitě zavolá odtahovou službu, která překážku odstraní ze silnice. A doprava se opět dává do pohybu. Cesta je volná.

Odtahovou službu si voláte na základě čísla od své pojišťovny. A věřte, že na tyto pomocníky můžete čekat opravdu dlouho. Záleží, odkud zrovna pojede. A jak je známo, čekání nemá rád nikdo. Zvláště ne úřady. Stát se to proto rozhodl vzít do vlastních rukou.

Odtah zařídí stát

Chce zavést povinný odtah poškozeného a často i nepojízdného vozidla státem určenou firmou. Vše připravuje a snaží se dovést do realizace ministr dopravy Dan Ťok. Na základě jeho návrhu by Ředitelství silnic a dálnic mohlo nařídit, odstranění nepříjemné překážky na cestách, bez nutnosti přítomnosti a schválení policie. Díky tomu by se celý proces měl zjednodušit a hlavně výrazně zrychlit.

Dnes si nikdo nemůže dovolit, vyřadit jeden směr silnice, natož dálnice na příliš dlouho. Myšlenka je to jistě zajímavá, má to však i druhou stranu mince. Řidič by tak musel volit odtahovou službu přidělenou. A ne každá pojišťovna by mu to zaplatila. Takže platí z vlastní kapsy.

Jsou řidiči, kteří si žádné povinné ručení nezařádili, evidence uvádí, že jich je cca 300 tisíc, nebo jej mají, ale bez položky asistenční odtahová služba anebo jednoduše jim pojišťovna platbu odmítla. A na kolik odtah přijde? Řekněme, že na pár tisíc korun.

To co Ťok považuje za nutnost, zástupci jednotlivých pojišťoven uvádí pravý opak. A hlavně se shodují na tom, že tato novela, návrh je absolutně zbytečný. Podle lidí z této služby, je dojezdová doba odtahu na dané místo nehody do třiceti minut. Delší doba je výjimečná a mohou za to často zahraniční řidiči, kterým trvá, než přivolají auto svého odtahu. Delší dojezdová doba než třiceti minut je však dle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Studeckého nepřípustná. Ovlivňuje totiž spoustu lidí.

Ošetření dlouho trvá

Je potřeba také zmínit fakt, že delší doba blokace cest nezpůsobuje samotný odtah vozidla, ale ošetření zraněných a samotné vyšetřování nehody.

Jak si tedy pan Ťok samotné nařízení řízeného odtahu představuje? Jde u hlavně o co nejrychlejší odtah překážky. Nebrání se způsobu, kdy se odtah danou firmou zajistí pouze na bezpečnější místo. Odvoz nabouraného auta do autoservisu, si může řidič auta zajistit již se svojí odtahovou službou. Toto již v praxi funguje několik let. Děje se tak v případě, kdy majitel auta nedokáže odtah svým přičiněním. Je v šoku anebo těžce zraněn. Taková situace nastává ve 2 % případů.

Cena je důležitá

O co tedy vlastně jde? Jde o rozdíl v ceně. Finance jsou řešeny v podmínkách asistenční služby u každé pojišťovny samostatně. Ředitelství silnic a dálnic však cenu vysoutěžilo. Co je zajímavé, je to, že na post odtahové služby pod křídly státu, se přihlásila pouze jedna firma. Konkurenční boj tak nenastal.

Kritiků na změnu je mnoho. Spousta expertů na dopravu se shoduje, že současná situace je postačující a změn není třeba. Nejvíce jsou ohroženy silnice nejnižších tříd. Ano, tam se občas stane, že auto stojí i několik hodin u krajnice. Na dálnici je to spíše výjimečně. Tato vozidla, jdou často do šrotu. Cena za odtah tak bývá vyšší, než je cena toho, co jako auto jen vypadá.