Vyberte stránku

Už jste se setkali se změnami týkající se STK. Vše začalo platit od 1. října loňského roku. Nejvíce diskutované téma je možnost otevření autoservisu hned u stanice technické kontroly. Povede to ku prospěchu věci anebo se stane pravý opak? Mnozí se obávají nekalých praktik a objektivity, kterou měl každý kontrolor v popisu práce. Sedmnáct let starý propracovaný systém kamenných stanic STK bere za své. Jak to, že se najednou po letech zákazu tyto podmínky mění? Může za to prý přijmutí evropské legislativy za svou, tedy její implementace do české.

Velké lákadlo pro naplnění kapes techniků STK

Největším oříškem bude zajistit nestrannost techniků. Ti by neměli s hodnocenými auty přijít
předtím do styku. Rozhodně by neměli auto opravit a pak s ním jet na STK. Dále
by měli jejich odměny odrazovat k tomu, aby zkreslovaly výsledky.
Prakticky jde o to, předejít falešným nedostatkům, které si technici vymyslí,
aby vytvořili práci svému servisu.

Ministerstvo dopravy se obhajuje tím, že si bude moci občan
ihned zajistit opravu závady. A to na místě. Mělo by to celkově vše zrychlit.
Především odbavení jednoho auta u pravidelné technické prohlídky. Spousta
provozovatelů STK však s touto novinkou není ztotožněno. Dle mnohých je
zbytečné přiřazování servisním místům STK. Dle nich si lidé opravy řeší přes svého technika či svůj autoservis a na kontrolu
jezdí již s připraveným vozem.

Nutno podotknout – profesní komora STK se dané novinky obává
také. A to především zhoršení technického stavu automobilů na cestách. Kdo
zaručí, že bude kontrola v servisu provedena správně a řádně?

Vše není takové, jak to vypadá

Vypadá to jako nový začátek něčeho světového, avšak tyto
činnosti se dějí již léta. Nyní na to člověk bude mít papírovou povolenku, ale
doposud se stačilo registrovat pod dvě
různá IČO
. Pokud si v současné době, respektive od října 2018, bude
chtít podnikatel otevřít STK u svého autoservisu, bude muset splňovat všelijaké
podmínky. Jednou z nich je nutnost, mít zřízenou průjezdní linku v délce 26 metrů. A to mnoha servisu nedokáže.
Nejen kvůli finanční stránce, ale především z nedostatku prostoru. Nejen
proto, bude žádostí o přiřazení STK minimálně.

 Jde v podstatě jen
o papírové potvrzení toho, co léta
běží v zajetých kolejích. Pokud veškeré podmínky provozovatelé autoservisu
splní, musí se vypořádat ještě s jednou skutečností. Počet STK je omezen.
Nelze zřídit další, ani kdyby vybavení dosahovala největší technické úrovně.
Jednoduše by musela počkat až do doby, dokud by někdo nepřestal užívat svou licenci
a uvolnil místo mezi provozovateli STK. Na tuto skutečnost se poukazovalo už
při projednávání zákona. Jedním z oponentů byl např. Zdeněk Nytra.

Michal Cuc, šéf profesní kontroly, ještě dodává, že dalším
problémem je nedostatek kvalifikované
síly.
Technici STK potřebují mít specifické vzdělání, které klade novela. A
nejsou zrovna malé. V realitě se pak může stát, že autoservis anebo
stanice kontroly bude čekat se zákazníky, až se dostaví pověřená osoba i když
na místě bude další mechanik, avšak bez oprávnění.

Inspirace v zahraničí

Možným řešením nastalé situace, by mohl být tzv. „německý model“. Ten spočívá v tom,
že technik STK není spjat s určitým
stanovištěm
. Jednoduše jezdí z jednoho autoservisu do druhého.
Nepotřebuje hledat neexistující závady na dobrém autě. Nemá daný počet
vyhovujících a nevyhovujících automobilů. Za nekalé praktiky jsou uvaleny i
vysoké sankce. Šéf profesní komory STK Michal Cuc však nevěří, že by to u nás
mohlo fungovat. Jestli by se to vůbec dokázalo prosadit. Podle něj bychom ani neměli
zapomenout na situaci v Polsku. Tam si na kontrolora může „hrát“ každý.
Podle toho pak vypadají vozidla na cestách.

To však nejsou jediné novinky a změny.

Upomínání konce platnosti technické prohlídky

Na první pohled by se mohlo zdát, že oznámení o konci doby STK a tedy nutnosti nechat vůz znovu
zkontrolovat, vyřeší propadlé technické papíry a zbytečné pokuty. Oznámení
přijde navíc 60 dnů dopředu. Budete
mít tedy dva měsíce na to, objednat se na servis a následně zajet do stanice
technické kontroly. Avšak vše má své ale. Jestliže chcete tyto upomínkové
informace dostávat, budete si jako motorista muset zřídit datovou schránku. Právnické osoby a úřady již mají. Nejde o nic
těžkého a ani to nic nestojí. Stačí jedna návštěva české pošty a datová
schránka je na světě. Na vás pak bude ji pravidelně kontrolovat. Komunikace pak totiž ze strany úřadu
bude probíhat pouze elektronicky.

Kontroly emisí přitvrdí

Měření emisí také přitvrdí. Hodnota měření kouřivosti aut s filtrem
pevných částic musí být nově do hodnoty
0,25 m -1
. Dříve se počítalo s hodnotou uvedenou od výrobce vozidla,
který ještě připočetl rezervu z důvodu opotřebení jednotlivých částí. To
končí. Stejně jako v Německu se limitní hodnota musí vejít, jinak bude
filtr označen za poškozený, což se jedná o
závadu typu B.
Tu je nutné do 30 dnů
opravit a vůz nechat opětovně zkontrolovat. Pokud byste tak neučinili, propadne
vám celá technická. Navíc vám již emise neuzamknou možnost projít STK. Doposud
nemožné. Emise a STK si můžete
nechat zkontrolovat na jednom místě
anebo na dvou oddělených pracovištích
. Stanice STK si totiž musí zařídit i
vlastní linku SME. A to do 5 let od vydání novely.

Na STK už nepojedete tak často, motoristé si své stroje kontrolují sami

Dále se posouvá doba
povinné prohlídky STK.
Vše se dotýká motorek
kategorie L
, neplatí to pro mopedy. V současné chvíli je doba první
prohlídky stanovená na 4 roky a každá další 2 roky. Novela, tedy každá STK
proběhlá po 1.10.2018, prodloužil tyto
lhůty o dva roky
. Jde o dobrý skutek ze strany úřadů. Motorismus spadá pod
hobby záležitost. Jednoduše řečeno, majitelé motorek si svou „mašinu“ hýčkají a
opatrují. Z praxe se ukazuje, že není třeba se obávat jejich technického
stavu. Prodloužená doba by tedy neměla nijak ohrozit účastníky na cestách.
Naopak u traktorů se prohlídky zkracují
za 4 na 2 roky
. Platí to pro všechny traktory
dosahující rychlosti více než 40 km/h
.

Větší kontrola jednotlivých částí vozidel

Zvýšený dohled pocítí i brzdy
a výfuky
. Stanice STK si za tímto účelem budou muset pořídit nové
přístroje. Zvýšení cen se motoristé obávat nemusí. Konkurence funguje v každém
sektoru. U užitkových vozidel se bude dohlížet účinnost brzd v naloženém stavu a to až při 70%. Kontrolu projdou
i jednotlivé části brzdového systému (hadice, tlakoměry, přípojky). Hlukoměr
třídy II pak technik využije u motocyklů s laděnými výfuky.

Pravomoc běžných úředníků poroste

Po provedení technické kontroly anebo dokonce při ní, vás
může čekat i kontrola státního dozoru.
Její moc je opět obnovena. Opakovanou kontrolu může inspektor navrhnout
kdykoliv má pocit, technik STK postupoval proti zásadám. Přivřel oči, něco
přehlédl. Inspektor má pravomoc, kterou nemá ani Policie České republiky. Může
uzavřít STK na celý jeden měsíc a dokonce i pořizovat zvukové a obrazové záznamy. A to i bez soudu. S tím však
nesouhlasí profesní komora STK. Poukazují i na to, že je vše v rozporu s GDPR.

Hraní si s přístroji, má svá rizika

A poslední bod novely si posvítí na všechny, kteří stáčejí počítadla najetých kilometrů.
Je nutné o výměně přístroje vytvořit záznam. Pokut se tak nestane, hrozí pokuta až ve výši půl milionu korun. Zákon se snaží přitlačit ke zdi
hlavně firmy, které se tím veřejně živí.